maanantai 7. elokuuta 2017

20.6.2017



Luin muutama päivä sitten Iltalehdestä, että iensairautta aiheuttava bakteeri voi estää raskaaksi tulemisen. Tutkimus on tehty Helsingin yliopiston suu- ja leukasairauksien osastolla yhteistyössä Helsingin yliopistollisen keskussairaalan Naistenklinikan kanssa. Tutkimuksessa löytyi tietty bakteeri, Porophyromonas gingivalis, joka esiintyi merkittävästi useammin tutkimukseen osallistuneista heillä, jotka eivät vuoden seuranta-aikana raskaaksi tulleet.

Milloin itse viimeksi olen käynyt hammaslääkärissä? En varmaan sen jälkeen kun täytin 18. Siitä on jo seitsemän vuotta. Missä kunnossa omat hampaani ja suuni terveys mahtaa olla? Pesen kyllä hampaat säännöllisesti ja syön ruokailun jälkeen ksylitolipastilleja tai purkkaa. Muttei se auta, jos oksentelee paljon.

Olen siis sairastanut pitkään, useita vuosia, bulimiaa. Joten hampaideni kiille on varmasti aika kulunut eikä suuni terveys varmasti ole mitään kympin luokkaa. Sen vuoksi en ole hammaslääkäriin uskaltautunutkaan. Minua hävettää. Minua hävettää missä kunnossa hampaani saattavat olla. Minua hävettää sairauteni. En koskaan puhu siitä kenellekään. Olen aina salannut sen. Ystäviltä, tutuilta, perheeltä.

Miehelleni olen puhunut asiasta. Hänelle olen kertonut. Mutta luulen ettei hän ihan taida ymmärtää. Ehkä suhtautuu vähättelevästi. Ihmiset kuvittelevat että se on niin yksinkertaista, et vaan syö niin paljon, lopetat ajoissa, kuvottava olo ei tule, etkä oksenna. Mutta vuosia sairastaneena, se ei käy niin vain.

Ei tarvita suuria elämänmuutoksia, stressiä tai surua aiheuttavia asioita, vastoinkäymisiä, liian suuriksi kasvaneita mielihaluja, kun tarttuu siihen suklaalevyyn ja pizzapakettiin. Kun mättää kaapeista kaikkea mahdollista tai hakee kaupasta niin ison kasan karkkia, että myyjä varmaan luulee minun järjestävän lastenkutsut. Mutta minäpä syön ne itse. Syön ja syön, vatsaan koskee, olen täynnä, kuvottaa, jatkan. Kunnes kaikki on loppu. Sitten oksennan. En työnnä sormia kurkkuun. Joskus nuorempana tein niin. Ehkä kasiluokalla. Mutta nykyään, jo vuosia, olen pystynyt oksentamaan ilman sen suurempaa yrittämistä. Se vain tulee, enkä voi sille mitään. Janottaa, otan vettä, ja oksennan lisää. Kunnes mitään ei enää tule. Vain vettä. Silloin lopetan. Mutta olo on edelleen ruma, lihava, vastenmielinen ja kuvottava.

Tämän kirjoittaminen ja sen lukeminen kuulostaa niin nöyryyttävältä, nololta, hävettävältä. En ikimaailmassa tahtoisi kertoa siitä hammaslääkärille, hänen ihmetellessä hampaideni huonoa kuntoa. Vai näkisikö hän hampaistani, että olen oksentanut paljon? Osaisiko hän arvata?
Mitä jos syy lapsettomuuteeni onkin suussani. Jos minä kannankin tuota tutkimuksessa löytynyttä bakteeria. Pitäisikö varata aika? Kerätä rohkeutensa ja niellä ylpeytensä. Mennä hammaslääkäriin, vaikka joutuisinkin paljastamaan kaiken. Puhumaan kamalasta nolosta sairaudestani. Jonka vakavuutta ei edes taideta ymmärtää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti