torstai 23. marraskuuta 2017

20.11.2017



Tänään olin verikokeella ja sydänfilmissä, jonne lääkäri minulle lähetteen laittoi. Labratilat olivat muuttuneet enkä tiennyt mihin mennä. Laboratoriokyltti luki kahteen eri suuntaan. Toisesta suunnasta lasiovet aukesivat hoitajan kävellessä ulos niistä. Meinasin mennä samasta ovesta sisään. ”Mihis sinä olet menossa”, hoitaja töksäytti vihaisesti. ”Labraan”, vastaan. ”Istut siihen sitten odottamaan”, hän sanoo edelleen yhtä vihaisella äänelle osoittaen takanani olevia penkkejä. Ei nyt niin tyly olisi tarvinnut olla. Mistä minä tietäisin mihin saa mennä ja mihin ei, jos tilat ovat muuttuneet ja ovet avautuvat tuosta noin vain.Toivon, etten joudu hänen vastaanotolleen.

Nuori hoitaja kutsuu minua. Huh, ei tuo kärttyinen vanhahko hoitsu. Verikokeenkin otto käy tällä kertaan todella helposti. Verta otetaan monta putkellista, varmaan kymmenen, mutta yksi pisto riittää.

Sydänfilmiin mennessäni hoitaja ohjaa minut huoneeseen, pieneen koppiin, muistuttaa hieman jonkun kämäsen kuntosalin pukuhuonetta. Hän ohjeistaa minua lukitsemaan oven, riisumaan nilkat paljaiksi ja yläosa kokonaan paljaaksi, istumaan odottamaan, että toisesta ovesta hoitaja tulee minut kutsumaan sisään. Siinä minä sitten istun tissit paljaana pienessä kopissa odottaen jonkun avaavan oven. Onpa koominen tunne. Tekisi mieli nostaa kädet tissien peitoksi.

Sydänfilmissä ei kauan mennyt. Se oli nopeasti ohi, pääsin pukemaan ja lähtemään kotiin. Nyt vuorossa on vain odottelua. Odotan, kuuluuko lääkäristä jotain, ovatko kaikki arvoni kunnossa. Odotan kutsua psykoterapeutille. Nyt en voi tehdä oikeastaan mitään. Vain odottaa. Se turhauttaa minua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti