sunnuntai 12. marraskuuta 2017

30.10.2017



Vaikka häpeän enkä tahdo puhua syömishäiriöstäni, arastelen aihetta, en tahdo, että syömisiini kiinnitetään huomiota, rohkaistuin ja hain viimein apua. Soitin tänään terveyskeskukseen. Nuorehkolta kuulostava nainen puhelimessa oli todella ystävällinen. Kyseli tietysti, mutta myös kuunteli. Hänellä ei ollut mikään kiire päästä eroon minusta, ottaa seuraavaa asiakasta vaan hän keskusteli kanssani ihan rauhassa, antoi minun puhua, kuunteli ja kuulosti välittävältä. Hän yritti löytää minulle lääkäriaikaa mahdollisimman pian. Kysyi, tahtoisinko puhua miehelle vai naiselle. ”Naiselle”, vastasin. Löysi kaksi naislääkäriä. Tahtoisinko nuoremman vai vanhemman. ”Nuoremman kiitos, jos vain mahdollista.” Jotenkin uskon nuoremmalle olevan helpompi puhua. En tiedä, ehkei näin ole, mutta tuntuu ettei nuorempi olisi niin tuomitsevainen, olisi ymmärtäväisempi. Vanhemmasta naisesta minulle tulisi olo, että hän vähättelisi sairauttani. Käskisi vain syödä enemmän, olla kuitenkaan ahmimatta ja oksentamatta. Lykkäisi minulle jonkin ruokaympyräkuvan. Vaikka kyllä minä tiedän, miten kuuluu syödä. Vaikeampaa vain on noudattaa sitä. Kyse ei ole tiedon puutteesta. Kyse taitaa olla korvieni välissä, vääristyneen kehonkuvan syytä.

Sain ajan parin viikon päähän. Ajan varaaminen hieman helpotti oloani. Sain uskoa, että paranen vielä. Tai en ehkä parane, mutta opin pitämään syömishäiriön hallinnassani. Uskon saavani apua oikeanlaiseen syömiseen ja liikkumiseen. Kuunteluapua, apua minäkuvan parantamiseen, itsetunnon nostoon ja lopulta näkemään peilistä sen, minkä muutkin näkevät tuon lihavan ruman naisen sijan joka nyt minua peilistä katsoo. Sain uutta toivoa paremmasta tulevaisuudesta.

Nyt odotan kovasti lääkäriaikaa. Odotan avun saamista, nyt kun olen viimein valmis ongelman myöntämään ja apua vastaanottamaan. Kyllä minua silti pelottaa. Pelottaa puhua näistä asioista täysin vieraalle ihmiselle. Pelottaa mitä tapahtuu. Mihin minut sieltä lähetetään. Mutta tuo ystävällinen mukava nainen langan päässä terveyskeskuksen vastaanotossa, sai pelkoni hieman hälvenemään. Kiitos hänelle siitä. Onneksi olemassa on vielä ihanaakin hoitohenkilökuntaa eikä vain työn uuvuttamia ja kyynistyneitä hoitajia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti