keskiviikko 21. kesäkuuta 2017

6.5.2016


"Äiti, mulla on klamydia."

Miten voi? Pidin testiä turhana, rutiinitarkastuksena. Mitä ne nyt klamydiatestiä minulle teettää? Kamalia alavatsakipuja, ylimääräistä verenvuoto, epäsäännölliset kuukautiset. Minussa on jokin vika, jokin on pielessä. Tutkikaa sitä, hoitakaa se ja unohdetaan tällaiset turhat klamydiatestit. Aikaa vain menee hukkaan. Niin ajattelin.

Tulos oli positiivinen. Suljen luurin ja soitan ensimmäiseksi äidilleni. Joo, ehkä oleellisinta olisi ollut soittaa ensin miehelleen, mutta minä soitin äidille. Miehelleni kerroin kolmanneksi, heti siskoni jälkeen. Itken puhelimessa. En ole ollut aikoihin kenenkään muun kuin avopuolisoni kanssa. Olenko saanut sen häneltä? Olenko saanut sen jo aiemmin joltakin muulta? Milloin minut on viimeksi testattu? Kuinka kauan se on oikein voinut sisälläni kyteä? Tehdä siellä tuhojaan, ilman että olen tajunnut mitään. Tukkinut munanjohtimeni. En välttämättä koskaan enää tule saamaan lapsia. Mitä jos mieheni ei kestä sitä, etten koskaan pysty antamaan hänelle omaa lasta? Vain minä ja minun poikani. Toisen miehen lapsi. Ei oikeaa perhettä. Ei ehjää perhettä. Kestänkö minä sen? Olen shokissa.

Talkoovapaa? Miten nyt voi olla talkoovapaa! Koko hiton terveydenhuollossa on talkoovapaat eikä lääkettä saa mistään. Mikä terveydenhuolto se sellainen on? Että kaikki vain lomailevat samana päivänä eikä hoitoa saa mistään. "Soita maanantaina uudelleen." Että viikonlopun yli pitäisi nyt odottaa. Antaa tuon taudin vellota sisälläni, tuhota munasarjojani, jos niistä nyt mitään enää on jäljellä. Hemmetin päättäjät. En suostu tähän. En odota enää hetkeäkään. Jos on pienikin mahdollisuus, että saan vielä lapsen, käytän sen mahdollisuuden. Nyt.

Soitan yksityiselle. Saan lääkekuurin itselleni ja miehelleni. Lääkäri ei usko klamydian ehtineen tehdä vielä tuhojaan. Turhaan huolehdin. Varmasti saan vielä lapsia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti